Úplne nový model ŠKODA ponúka vysokú úroveň aktívnej i pasívnej bezpečnosti, full LED predné i zadné svetlomety, veľkorysú ponuku miesta pre cestujúcich aj batožinu a mnoho Simply Clever prvkov. K dispozícii je päť motorov, ktorých výkonové spektrum siaha od 66 kW (90 k) do 110 kW (150 k). Päťdverový hatchback kombinuje emocionálny design, vysokú funkčnosť a najmodernejšie možnosti konektivity. Medzi kľúčové prvky patrí centrálny displej umiestnený vysoko v zornom poli vodiča a prepracovaný prístrojový panel.
Dizajn
Značka ŠKODA po prvýkrát predstavuje nový emocionálny dizajnový jazyk vozidla i jeho interiéru v sériovo vyrábanom modeli ŠKODA SCALA. Česká automobilka už vzbudila pozornosť štúdiou ŠKODA VISION RS na parížskom autosalóne. Novým modelom urobila česká značka veľký krok aj po technickej stránke. Preto sa názov SCALA, ktorý pochádza z latinčiny a v preklade znamená schody alebo rebrík, k nemu skvele hodí. Vozidlom SCALA postúpila značka ŠKODA v oblasti vývoja vozidiel hneď o niekoľko priečok. Vozidlo skvele vystihuje súbor hodnôt značky ŠKODA.
Nové tvary, dynamické dizajnové prvky a ostro rezané línie dodávajú autu veľmi emotívny a autentický vzhľad so silnou vlastnou identitou. Ako prvý model značky ŠKODA charakterizuje nové auto ŠKODA SCALA ďalší vývojový stupeň dizajnového jazyka značky ŠKODA, ktorý sa bude aplikovať aj na budúcich vozidlách českej automobilky. Ako prvé sériovo vyrábané auto ŠKODA v Európe má ŠKODA SCALA na zadných dverách namiesto loga nápis ŠKODA.
Rozmery
ŠKODA SCALA vstupuje do triedy kompaktných vozidiel s veľkoryso poňatým interiérom. Dĺžka nového kompaktného vozidla je 4 362 mm, šírka 1 793 mm a výška 1 471 mm. Rázvor náprav o dĺžke 2 649 mm je jedným z parametrov, ktorý pri modely SCALA umocňuje veľmi dobré jazdné vlastnosti.
Veľkorysými rozmermi interiéru sa vozidlo ŠKODA SCALA v niektorých parametroch podobá modelu ŠKODA OCTAVIA. Priestor pred kolenami cestujúcich na zadných sedadlách je 73 mm (rovnaká dĺžka je aj pri aute ŠKODA OCTAVIA), šírka vo výške lakťov na zadných sedadlách je 1 425 mm (1 449 mm vo vozidle ŠKODA OCTAVIA) a priestor pre hlavu cestujúcich na zadných sedadlách je 982 mm (980 mm vo vozidle ŠKODA OCTAVIA). ŠKODA SCALA má aj ďalšiu črtu, ktorá je typická pre modely značky ŠKODA. Disponuje totiž jedným z najväčších batožinových priestorov vo svojej triede – základný objem ponúka 467 litrov, sklopením zadných sedačiek môžeme objem batožinového priestoru zväčšiť až na 1 410 litrov.
Interiér
Nový koncept interiéru sleduje smer, ktorý naznačila štúdia ŠKODA VISION RS. Nová SCALA, ako prvý sériový automobil značky, preberá jej emocionálny dizajn. Úplne novo riešená palubná doska plynule nadväzuje na atraktívne tvaroslovie exteriéru. Charakteristická linka okolo vysoko umiestneného displeja je v harmónii s líniami kapoty. Pod displejom vytvára ergonomickú opierku pre ruku, aby bolo ovládanie dotykovej obrazovky pohodlné a presnejšie. Mäkčený povrch prístrojovej dosky s veľkoplošnými dekormi, podobne ako výplne dverí, majú novú, špecifickú úpravu povrchu, ktorá napodobňuje kryštalickú štruktúru. Ide o prvok interiéru, ktorý bude odteraz pre vozidlá značky ŠKODA typický.
Príjemný dojem priestrannosti modelu ŠKODA SCALA dodáva farebné kontrastné obšitie poťahov sedadiel a ambientné osvetlenie s možnosťou voľby medzi bielym a červeným svetlom, prípadne niekoľkými teplými odtieňmi. Čalúnenie sedadiel je na želanie z ušľachtilého mikrovlákna Suedia. Pre vozidlá značky ŠKODA je typicky veľkorysá ponuka miesta v interiéri, čo platí aj vo vozidle SCALA. Je to ďalší dôvod, ktorý zvýši spokojnosť posádky. Umožňuje to 2 649 milimetrov dlhý rázvor náprav. Cestujúci na zadných sedadlách majú pred kolenami celých 73 milimetrov voľného miesta – čo je rovnaká hodnota ako v modeli ŠKODA OCTAVIA. Priestor nad zadnými sedadlami je s 982 milimetrami najlepšou hodnotou medzi porovnateľnými vozidlami. Batožinový priestor modelu ŠKODA SCALA je s objemom 467 litrov tiež najväčší vo svojej triede. Po sklopení zadných sedadiel objem vzrastie až na 1 410 litrov.
Norbert Weber, vedúci dizajnu interiéru spoločnosti ŠKODA AUTO, hovorí: „Nová ŠKODA SCALA je prvým sériovým vozidlom, v ktorom realizujeme náš nový koncept interiéru a spolu s novými farbami a materiálmi zavádzame aj modernizovaný dizajnový jazyk. Premiéra modelu SCALA je počiatkom novej identity značky ŠKODA, ktorá je emocionálna a zároveň funkčná.“
Ústredným bodom konceptu interiéru modelu ŠKODA SCALA je obrazovka s uhlopriečkou až 9,2 palca, najväčšia vo svojom segmente, na ktorú dobre vidí nielen vodič, ale aj spolujazdec. Voľne stojaci displej je lemovaný charakteristickou linkou, ktorá sa odvoláva na emocionálne línie kapoty. Táto línia pod displejom okrem toho tvorí aj ergonomickú oporu pre ruku, ovládajúcu dotykovú obrazovku.
Tiež ovládanie klimatizácie v stredovom paneli a tlačidlá pre systém štart-stop, voľbu jazdného profilu alebo parkovacieho asistenta, priamo pred radiacou pákou, sú vo vodičovom dosahu. Bočné výduchy ventilácie siahajú až k dverám a posilňujú optickú šírku a veľkorysý dojem priestrannosti.
Prístrojová doska a výplne predných dverí majú kvalitný mäkčený povrch s novou špecifickou štruktúrou. Napodobňuje kryštalické štruktúry a v budúcnosti bude pre štýl značky ŠKODA typická.
INFOTAINMENT SYSTÉMY
Moderný vzhľad vozidla ŠKODA SCALA doplňujú taktiež najnovšie digitálne technológie integrované vo vozidle. Flexibilne konfigurovateľný Virtuálny Kokpit, ktorý je dostupný na požiadanie, má displej vo veľkosti 10,25“. Ide o najväčší displej v rámci triedy kompaktných vozidiel. Ponuká 5 základných zobrazení. Najlepšie hodnoty vo svojej triede majú aj displeje infotainment systému vo veľkosti až 9,2“.
Vďaka novej generácii mobilných online služieb ŠKODA Connectmôžu cestujúci pomocou mobilného telefónu zamknúť a odomknúť vozidlo, aktualizovať software infotainment systému, alebo mapy navigácie. Návšteva predajcov vozidiel nie je nutná. ŠKODA SCALA je prvým modelom značky ŠKODA, ktorý je sériovo vybavený pripojením k internetu. Zabudovaná karta eSIM poskytuje vysokorýchlostné pripojenie LTE. Ďalšia SIM karta, alebo zdieľané pripojenie pomocou smartphonu, už nie je potrebné. V štandardnej výbave bude táto karta eSIM podporovať funkcie Tiesňového volania a Proaktívne servisné služby.
SIMPLY CLEVER
Vozidlo takisto charakterizujú moderné, na požiadanie dostupné full LED predné svetlomety a full LED zadné skupinové svetlá. Nový kompaktný automobil má ako prvý model značky ŠKODA dynamické zadné smerovacie svetlá. Pod zadným nárazníkom sa skrýva prvok Simply Clever, dostupný na požiadanie: mechanicky sklápacie, elektricky sklápateľné ťažné zariadenie, ktoré sa vyklopí po stlačení tlačidla v batožinovom priestore. Okrem tohto ponúka vozidlo ŠKODA SCALA aj typické prvky značky ŠKODA, ako napr. miesto na dáždnik vo dverách vodiča (vrátane dáždnika) alebo škrabku na ľad v dvierkach palivovej nádrže, ale aj elektricky ovládané piate dvere s funkciou Tip-To-Close, ktoré sú dostupné na požiadanie.
MOTORY
Vozidlo ŠKODA SCALA ponúka 5 rôznych motorov, ktoré splňujú emisnú normu Euro 6d-TEMP. Paleta motorov zahrňuje tri benzínové a jeden naftový motor. Neskôr v priebehu roka 2019 pribudne agregát s pohonom na ekologický zemný plyn (CNG). Všetky motory majú priame vstrekovanie, sú vybavené turbodúchadlom, Start-Stop systémom a rekuperáciou brzdnej energie.
K prenosu hnacej sily benzínového motoru 1,0 TSIs výkonom 70 kW (95k) slúži manuálna 5-stupňová prevodovka. Motor 1,0 TSI s výkonom 85 kW (115 k) je štandardne vybavený manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a na požiadanie je dostupná automatická 7-stupňová prevodovka DSG. Vrcholový benzínový agregát vozidla ŠKODA SCALA je štvorvalcový motor 1,5 TSIs výkonom 110 kW (150 k), ktorý je štandardne dodávaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, na požiadanie je možnosť dostať 7-stupňovú automatickú prevodovku DSG. Všetky benzínové motory sú vybavené filtrom pevných častíc.
Štvorvalcový naftový motor 1,6 TDIs výkonom 85 kW (115 k) pôsobí na kľukový hriadeľ točivým momentom 250 Nm a štandardne je vybavený systémom SCR so vstrekovaním AdBlue a filtrom pevných častíc. Tento motor taktiež spĺňa emisnú normu Euro 6d-TEMP. Úsporný vznetový motor je štandardne dodávaný s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, na požiadanie možno dostať automatickú 7-stupňovú prevodovku DSG.
Ekologickým variantom nového auta ŠKODA SCALA je motor 1,0 G-TEC. Tento trojvalcový motor je primárne poháňaný zemným plynom (CNG), pri ktorom sa vypúšťa menej emisií CO2 a NOx ako pri spaľovaní benzínu. Po vyčerpaní natankovaného zemného plynu môže byť motor poháňaný aj benzínom. Aktuálna verzia agregátu CNG má výkon 66 kW (90 k), k prenosu hnacej sily výhradne slúži manuálna 6-stupňová prevodovka.
Už štandardne dodávaný podvozok dáva novému vozidlu ŠKODA SCALA veľmi isté a dynamické jazdné vlastnosti. Ešte viac možností individualizácie a športového charakteruumožňuje nový, na požiadanie dostupný systém Sport Chassis Preset, ktorý ponúka dve rôzne nastavenia podvozku. Podvozok, ktorý je o 15 mm nižší, ponúka okrem režimu Normal takisto aj režim Sport s tuhšou charakteristikou tlmičov. Tie sú elektronicky ovládané ventilom. To umožňuje športovejšiu jazdu a intenzívnejší kontakt s vozovkou. Vodič môže prepínať obidve nastavenia v menu voľby jazdného režimu Driving Mode Select.
ASISTENČNÉ SYSTÉMY
Kombinácia asistenčných systémov s množstvom prvkov pasívnej bezpečnosti posúva bezpečnosť vozidla ŠKODA SCALA na veľmi vysokú úroveň. Jedným z asistenčných systémov, ktoré sú vo vozidle ŠKODA SCALA k dispozícii v rozšírenej verzii, je aj systém Side Assist. Tento systém, ktorý je dostupný na požiadanie, upozorňuje vodiča na to, keď vozidlá za ním majú úmysel predbiehať alebo sa už nachádzajú v mŕtvom uhle. Zatiaľ známy systém Blind Spot Detect má dosah radaru 20 m, systém Side Assist vie zaregistrovať vozidlá až do vzdialenosti 70 m a dokáže tak efektívne varovať pred nebezpečenstvom aj na diaľniciach alebo rýchlostných cestách. Súčasťou systému Side Assist je aj systém Rear Traffic Alert. Na dlhých cestách po diaľnici až do rýchlosti 210 km/h sa takisto dá využiť adaptívny tempomat (ACC), ktorý je dostupný na požiadanie. Asistent pre jazdu v pruhoch Lane Assist a Front Assist sú už súčasťou štandardnej výbavy. Front Assist vrátane funkcie núdzovej brzdy sleduje pomocou radaru v meste priestor pred vozidlom a pomáha tak predchádzať nehodám. Užitočným pomocníkom pri parkovaní je na požiadanie dostupný parkovací asistent Park Assist, ktorý vozidlo ŠKODA SCALA automaticky zaparkuje do pozdĺžnych alebo priečnych parkovacích miest a takisto vie z nich aj vyjsť.
BEZPEČNOSŤ BEZ KOMPROMISOV
Pre bezpečnú jazdu a lepšiu viditeľnosť pri jazde vo tme a za zlého počasia ponúka model ŠKODA SCALA full LED predné svetlomety a full LED zadné skupinové svetlá. O príjemné prostredie v interiéri sa stará ambientné LED osvetlenie. Úroveň bezpečnosti ďalej zvyšujú rôzne prvky pasívnej bezpečnosti. V prípade hroziacej nehody uzavrie proaktívna ochrana cestujúcich Crew Protect Assist (ktorá je dostupná na požiadanie) automaticky v predstihu bočné okná a dotiahne bezpečnostné pásy na predných sedadlách. V prípade nehody chráni cestujúcich vo vozidle ŠKODA SCALA až 9 airbagov. Okrem dvoch predných pre vodiča a spolujazdca ponúka nový kompaktný model kolenného airbagu pod volantom. Na požiadanie sú dostupné takisto aj bočné airbagy vpredu a hlavové airbagy a bočné airbagy vzadu. Multikolízna brzda zabraňuje nekontrolovanému pohybu vozidla po zrážke. Tiesňové volanie sa automaticky aktivuje v prípade aktivácie airbagov alebo predpínačov bezpečnostných pásov cestujúcich na predných sedadlách. Spustenie je možné aj manuálne.
Zdroj: Škoda