Nepozornosť je chyba, ktorej sa dopúšťajú vodiči, chodci i cyklisti a je jednou z hlavných príčin nehôd. Ako sa teda správať a ako nám pomáhajú moderné technológie?

Dávaj pozor! Jednoduché varovanie, ktoré počúvame od malička. A málokde nájde viac uplatnenia ako za volantom auta, za kormidlom bicykla, pri chôdzi v uliciach alebo na prechodoch pre chodcov. Ale ako sa môžeme naučiť správať za volantom i mimo auta tak, aby sa nebezpečné situácie rodili čo najmenej? Pozrite si naše tipy pre vodičov i cyklistov

Je smutným faktom, že vodiči robia za volantom rôzne riskantné veci. Telefonujú bez hands-free, dokonca esemeskujú a prezerajú sociálne siete, jedia a pijú priamo za volantom, hrabú sa v kabelke a hľadajú pomádu, hrajú sa so psom, obdivujú okolitú krajinu. Vecí, ktoré odvádzajú pozornosť, je dlhý rad a v dnešnej komunikačnej dobe sú navyše poriadne lákavé. Netýkajú sa len vodičov, pretože cyklisti majú v ušiach slúchadlá, vezú objemné batohy alebo majú v sedačke deti. Nuž a chodci sa neprestajne dívajú do telefónov, čo je pri prechádzaní cez cestu obzvlášť nebezpečné. Pozrite sa na to, ako im môžu pomôcť asistenčné systémy vozidla.

 „Jednou z hlavných príčin dopravných nehôd je nedostatok pozornosti. Venujeme sa mobilu, počúvame hudbu a ruší nás celý rad okolitých vplyvov. Toto je jeden z hlavných bodov záujmu mnohých našich bezpečnostných asistenčných systémov. Napríklad stráženie mŕtveho uhla odhalí autá, chodcov, cyklistov a v podstate akýkoľvek pohyb po stranách za vozidlom, pričom vodiča upozorní blikaním svetla nachádzajúceho sa vo vonkajších spätných zrkadlách,“ hovorí Robert Šťastný, jeden z členov tímu Výskumu dopravnej bezpečnosti ŠKODA AUTO.

Robert ŠťastnýRobert Šťastný
Výskum dopravnej bezpečnosti ŠKODA AUTO

Aj cyklista musí predvídať

Ešte predtým, ako na jar prvýkrát sadnete na bicykel, sa po dlhej zime do formy nepotrebuje dostať len váš stroj. Na čo by ste mali myslieť?

Počúvajte svoje telo

Pred šliapnutím do pedálov si ponaťahujte svaly a šľachy. Prvé stovky metrov jazdite voľnejšie, nech sa telo dostane do prevádzkovej teploty. Pozorujte, ako sa cítite a naučte sa rozpoznať chvíľu, keď nastupuje únava a telo potrebuje trochu odpočinku. Ten okamih môže prísť vo chvíli, keď ste v tom najlepšom a kráľovsky si užívate; platí to predovšetkým pri horskej cyklistike, zábave na single tracku či v bikeparku.

mirror-open-data-2Zábery z novej kampane Traffic Dummies známej platformy We Love Cycling

Človek by si mal v sebe vlastne vypestovať ekvivalent systému, ktorý ponúkajú moderné automobily. „Aj keď vodič do auta sadá v dobrej kondícii a svieži, môže sa po čase dostaviť únava. Na tu dozerá ďalší bezpečnostný systém, ktorý upozorní na vhodnosť zastávky a odpočinku. Ak vodič prestane reagovať a auto zistí, že jazdu nemá pod kontrolou, snaží sa ho prebudiť k reakcii, prípadne samo zastaví,“ prezrádza Šťastný.

Trénujte reakčný čas, nie len svaly

Lesné cesty a chodníky väčšinou nepatria výhradne cyklistom. Stretávame aj turistov, rodiny, psíčkarov so štvornohými kamarátmi. Keď sa lesom dá ísť na bicykli, neznamená to, že máme prednosť. Je nutné naučiť sa neprestajne sledovať okolie a v podstate nonstop rátať s tým, že nám pod kolesá môže niekto či niečo skočiť. Platí to isté, čo v aute: aj na bicykli by sme mali jazdiť len tak rýchlo, aby sme dokázali zabrzdiť na vzdialenosť, na ktorú vidíme.

SKODA_DUMMIES_HERO_00_00_00_00.Still001Zábery z novej kampane Traffic Dummies známej platformy We Love Cycling

Čítajte terén

Nie je žiadnym tajomstvom, že keď prší, tak sa budú kamene a korene kĺzať. Ani to, že ostré slnko vás môže oslniť. Keď je sucho, kolega pred vami môže natoľko rozvíriť prach, že nič neuvidíte. Ale bohužiaľ existuje množstvo cyklistov, ktorí by to akoby nechápali. Aj na bicykli platia zásady známe z automobilovej premávky: od jazdca pred vami dodržujte bezpečnú vzdialenosť. Každý predsa vie, že keď sa budete na kolegu pred sebou „lepiť“, postačí malé pokĺznutie na navlhnutom kameni, prípadne vyhýbavý manéver pri mláke, a hromadný pád je na svete.

SKODA_DUMMIES_PHONEMANIAC_WLC_00_00_19_06.Still002Zábery z novej kampane Traffic Dummies známej platformy We Love Cycling

Pokúste sa vypestovať si cyklistický variant ďalšieho z asistenčných systémov nachádzajúceho sa v autách. Tam, kam nevidíte, sa približujte pomaly. Pred zákrutou pribrzdite, nech máte dostatok času a priestoru pomestiť sa do svojej dráhy. Dávajte pozor na to, aby ste neprechádzali do protismeru. „Keď vodič nedáva pozor a napríklad hladká psa, prípadne sa venuje dieťaťu na vedľajšom alebo zadnom sedadle, môže nechcene pohnúť volantom a vyjsť zo smeru jazdy. Preto je tu asistent pre udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, ktorý auto sám zrovná zásahom do riadenia vo chvíli, keď sa priblíži k pruhom na vozovke,“ vysvetľuje Šťastný.

Idete peši?

Aj pozornosť chodcov odvádza celý rad vecí, a to od reklám a billboardov cez pútavé výklady a všemožné obrazovky, až po pouličných umelcov či lákavo voňajúce stánky s dobrotami. Ak sa ulicami pohybujete po vlastných, majte tieto rušivé elementy na pamäti a neprestajne buďte v strehu. Koniec-koncov, aj na pešej zóne sa z času na čas objaví napríklad smetiarska multikára. S bezpečnosťou v prevádzke súvisia ešte dve veci. Správajte sa predvídateľne. Správajte sa tak, aby ostatní okolo vás mohli odhadnúť, čo plánujete spraviť, kedy spravíte vpravo v bok, prípadne sa uhnete psíkovi na vôdzke alebo vstúpite do vozovky. Okrem toho buďte viditeľní. Platí to hlavne v okrajových častiach miest, na dedine a ak idete mimo obce po krajnici. Je dobré mať aspoň nejaký kus svetlejšieho oblečenia, hlavne sa však hodia reflexné nášivky či pásky, no najlepšia je čelovka alebo cyklistická blikačka držaná v ruke.

Vodiči sa musia vžiť do kože cyklistu

Aby bolo vzájomné spolužitie motoristov a cyklistov čo najlepšie, musia ponúknuť svoju dávku ohľaduplnosti a predvídavosti aj vodiči. Všetci by sme si mali dať za cieľ obchádzať cyklistov s dostatočným a citlivým odstupom a ak ich predbehnutie nie je bezpečné, pokojne aj chvíľu počkať. Na čo by sme ešte za volantom nemali zabudnúť?

SKODA_DUMMIES_HERO_00_01_23_05.Still008Zábery z novej kampane Traffic Dummies známej platformy We Love Cycling

Dvere otvárajte holandským chvatom

Keď vystupujeme z auta, mali by sme si byť istí tým, že sa zozadu neblíži cyklista a ani žiadny jazdec na skútri či motocykli. Ak by sme mu dvere otvorili priamo do jazdy, zaváňalo by to nepekným stretom a hroziacim zranením. V moderných vozidlách to síce stráži už spomínaný asistent slepého uhla, ale ešte lepšie je vždy sa presvedčiť na vlastné oči. Dobrý fígeľ vymysleli v Holandsku, ktoré je preslávené svojou náklonnosťou ku všetkému, čo je „cyklo“. Holanďania prišli s tzv. „Dutch Reach“, čo sa dá voľne preložiť ako holandský chvat; kľučku treba vždy chytiť rukou, ktorá je od dverí ďalej. V tej chvíli sa totiž telo prirodzene vytočí do strany a človek sa ešte predtým, ako dvere otvorí, automaticky pozrie von alebo aspoň periférne zachytí pohybujúci sa objekt.

Pozor pri odbáčaní vpravo

Tento nešvár vídame často: auto predíde pomaly idúci bicykel a následne odbáča doprava. Musí teda skrížiť cyklistovu dráhu. Ten potom buď má dostatok času pribrzdiť a zastaviť, alebo to šťastie nemá a stret – často aj let cez strechu auta – je na svete. Pre vodiča i cyklistu opäť platí nasledovné: buďte v strehu a myslite aj na túto alternatívu!

SKODA_DUMMIES_HERO_00_01_38_14.Still010Asistenčné systémy dozrú na mnoho vecí, avšak pozorného vodiča nenahradia

Asistenčné systémy potrebujú vodičov

Motoristom dnes pomáha celý rad inteligentných asistentov. Napriek tomu je potrebné si uvedomiť, že robia len to, čo napovedá ich označenie – ponúkajú asistenciu. „Aj tie najlepšie podporné systémy sú bez zodpovedného, pozorného a koncentrovaného vodiča na nič,“ uzatvára dopravný expert Robert Šťastný.

Zdroj: skoda-auto.sk